O od kilku lat producenci systemów automatyki budynkowej implementują w swoich rozwiązaniach sterowanie głosowe. Jak na razie – w naszej ocenie – rozwiązania te są mało efektywne.

Tym bardziej z zainteresowaniem obserwujemy rozwój cyfrowych asystentów takich jak Echo firmy Amazon, czy Asysten Google wbudowany w telefon. Te rozwiązania powstały z myślą o interakcji z człowiekiem i w naszym odczuciu będą w bardzo bliskiej przyszłości głównym interfejsem do sterowania automatyką inteligentnego budynku. Ich główną siłą będzie prowadzenie dialogu z użytkownikiem i rozpoznawanie poleceń, opowiadanie na pytania w sposób zależny od kontekstu. Obecne rozwiązania koncentrują się na rozpoznaniu mowy i dopasowaniu polecenia do zdefiniowanych wcześniej poleceń. W praktycznym użytkowaniu jest to niewygodne, ponieważ trzeba zapamiętać całą gamę poleceń w odpowiednim szyku i także starać się je wypowiadać w możliwie powtarzalny sposób.

Systemy takie jak Echo firmy Amazon mogą wnieść tutaj duże zmiany szczególnie, że korporacja zaprosiła do współpracy społeczność programistów. Nowe pomysły i funkcje na pewno ujrzymy już wkrótce.